inmargo.blogspot.com

Az iNapló IT szemléje - ELTE-LIS + iNapló - Fodor János

2010. október 16., szombat

A "long tail" jelenség

Mészáros Edit és Matzák Melinda összefoglalója - 2010. ősz


A long tail fogalma először kaotikusnak tűnhet, de egy kis utánajárással rájövünk, hogy nem is annyira bonyolult fogalom. Főleg, hogy manapság már mindennapi életünkbe belopta magát, nem konkrétan maga a long tail effektus, hiszen az egy gazdasági elmélet, de például az internetes kereskedelem. Ha csak néhány nagyon egyszerű példát említek: legyen szó vonat-, vagy repülőjegy vásárlásról, vagy éppen az ikea.hu online katalógusának böngészéséről.

De ezeken kívül a két legismertebb példa az amazon.com, valamint az iTunes. Az amazon kezdetben könyvekkel, majd szórakoztató termékékkel foglalkozott, majd teljes mértékben kiszélesítette árukészletét.

Az iTunes zenei áruház, ahol a utalással történő fizetés után letölthető lesz a (például) zeneszám, amit éppen kiválasztottunk. Ezek mellett rádiót is lehet hallgatni, de ami talán a legfontosabb (és egyben a legjellemzőbb minden online áruházra) saját profillal rendelkezik a vásárló, így könnyítik meg a kereskedelem folyamatát.

Összefoglalva az elektronikus kereskedelem árukínálata végtelen, a kereskedelem online zajlik, tehát térbeli akadályai sincsenek a fogyasztásnak. Az egész folyamat hátterében a long tail -magyarul hosszú farok elmélet áll-, vagyis a népszerű dolgok kelendőbbek -legyen az zene, könyv, vagy bármi más-, ugyanakkor a kevésbé ismert árú is ugyanúgy megtalálható a virtuális világ áruházának polcain.

Chris Anderson alkotta meg a longtail kifejezést, mely a piacon történt változásokat (web megjelenése) szimbolizálta.
A kultúrát egy fej+farok görbével írja le, melyben a függőleges tengely mutatja a népszerűséget a forgalommal mérve, a vízszintes tengely pedig a termékeket jelenti népszerűség szerinti csökkenő sorrendben. A „fej részben” a legnépszerűbb előadók, szerzők, lapok, műsorok helyezkednek el. Ám a fej igen kicsi, a görbe meredek, szinte függőleges. Ezzel szemben a farok részbe az egyre csökkenő népszerűségű termékek kerülnek.

A gazdasági változások eredményezték azt, hogy manapság csak a slágertermékek a kelendők. Azonban  nem lehet mindenből sláger, és sokszor nem is lehet előre tudni, miből lesz sláger, mindig van egy kis farok rész is, amit a menedzserkezek igyekeznek „visszavágni”. Ennek eredménye a magasan tartott fej, rövid, lenyisszantott farok, illetve a slágerekre épülő tömegkultúra:
•néhány film, amit mindenki megnéz,
•néhány tévéműsor, amelyeket másnap minden hivatalban kitárgyalnak,
•néhány dal, amit mindenki kívülről fúj.

A mai világra is jellemző már a kultúra szabadsága és az elképesztő technikai fejlődés. Ez teszi lehetővé azt, hogy bárki alkosson: blogot, zenét, könyvet írjon, fotózzon, filmet készítsen stb. Természetesen, az ekkora mennyiségű termék között nem kevés szemét "crap" akad. Viszont azt is figyelembe kell venni, hogy így ezáltal a sokszínűség által minden réteg igénye kielégül, s bárki találhat kedvére való terméket, nincs megkötés, és a sláger szó is kezd ha nem is feledésbe merülni, de jóval csökkenni. Ezt kutatások is bizonyítják.

A szabadság eredményét a grafikonon is tudjuk ábrázolni: a farok benépesül, meghosszabbodik, megvastagszik. Az eddigi "slágeralapú" piacok fej utáni része sok kis réspiacra bomlik. Olyan dalokkal, könyvekkel, műsorokkal is érdemes foglalkozni, amelyeknek csak pár vevője van. Ez a meghosszabbodott, megvastagodott, számtalan kis önálló, „mini slágerlistával” büszkélkedő, sajátos ízlésű vevőket és eladókat tömörítő részpiacokból álló részleg a "long tail".

Az elektronikus kereskedelem is mindennapossá vált. A cégek elérhetőségüket, termékeiket és szolgáltatásaikat, a cégre vonatkozó fontosabb információkat is meghirdetik a weben, a megrendeléseket azon keresztül fogadják, illetve az üzleti szolgáltatásaik közé beépült a webáruház létrehozása, a katalóguskészítés és a webmesterség is.


Mészáros Edit          

Források:

  1. Cím:  The Long Tail / A hosszú farok
  2. Szerző: Chris Anderson
  3. Utoljára szerkesztették2004. október 
  4. Az oldal megtalálása2010. 12. 11.
  5. URL: http://www.wired.com/wired/archive/12.10/tail.html
  6. Megjelenési hely: http://www.wired.com/
  7. Kivonata: Az írás Chris Anderson elsők között publikált írása a long tail effektről. Az 5 oldala angol nyelvű szöveg a „hosszú farok” részletes bemutatásáról szól.
  8.  Annotáció: A cikk véleményem szerint azért érdekes főleg, mert elsőként említi a „long tail” effektet. Ebben a cikkben bukkan fel először ez a kifejezés, ami később fogalommá nőtt.



  1. Cím:  E-kereskedelem / A wikipédiából, a szabadenciklopédiából
  2. Szerző: nincs feltüntetve
  3. Utoljára szerkesztettéknincs feltüntetve
  4. Az oldal megtalálása2010. 12. 11.
  5. URL: http://hu.wikipedia.org/wiki/E-kereskedelem
  6. Megjelenési hely: http://hu.wikipedia.org/wiki/Kezd%C5%91lap
  7. Kivonata: A bejegyzés a wikipédiához megszokott módon mutatja be a kérdéses fogalmat, jelen esetben az e-kereskedelmet.
  8.  Annotáció: Összesen 6 alcímet használ a téma felosztásához, a külső hivatkozásokat is beleszámítva. Hasznos tanácsokkal látja el az olvasót az internetes vásárlásokkal kapcsolatban, a jogi vonatkozatásaival is foglalkozik, valamint, hogy egyáltalán hogyan is működik az internetes vásárlás.



  1. Cím:  Mi az elektronikus kereskedelem?
  2. Szerző: Kis Ervin Egon
  3. Utoljára szerkesztették2009. augusztus 9.
  4. Az oldal megtalálása2010. 12. 11.
  5. URL: http://www.kiservinegon.hu/2009/08/mi-az-elektronikus-kereskedelem.html
  6. Megjelenési hely: http://www.kiservinegon.hu/
  7. Kivonata: Ismételten az internetes kereskedelemről olvashatunk ebben az írásban.
  8.  Annotáció: Nem csak szimplán az e-kereskedelemről szól a cikk, hanem megtudhatjuk mi a különbség az e-business valamint az e-commerce között. Érthető, hétköznapi példákat hoz fel a megértés segitségéhez.


  1. Cím:  The Long Tail, a web2 üzleti modellje
  2. Szerző: Ertsey Réka
  3. Utoljára szerkesztették2008. december 07. vasárnap, 20:12
  4. Az oldal megtalálása2010. 12. 11.
  5. URL: http://krono.inaplo.hu/index.php/inter/inter-halozati-jelensegek/565
  6. Megjelenési hely: http://krono.inaplo.hu
  7. Kivonata: Magáról a LongTail effektről olvashatunk, mint üzleti-gazdasági modell.
  8.  Annotáció: Részletesen leírja a long tail működését, hogyan alakul át a kereskedelem egy áruk végtelen mennyiségét felsorakoztató forgalommá. Megemlíti az amazon.com-t és az  iTunes-t is, valamint, hogy hogyan veszi át a web2-es felületen a hatalmat az online vásárlás.


  1. Cím: iTunes
  2. Szerző: nincs feltüntetve
  3. Utoljára szerkesztettéknincs feltüntetve
  4. Az oldal megtalálása2010. 12. 11.
  5. URL: http://hu.wikipedia.org/wiki/ITunes
  6. Megjelenési hely: http://hu.wikipedia.org
  7. Kivonata: Wikipédia stílusában ismerteti az iTunes szolgáltatót
  8.  Annotáció: Leírja, mi az iTunes, milyen feltételek kellenek használatához, milyen funkciói vannak, és természetesen külső hivatkozásokat is felsorakoztat.


  1. Cím:  Amazon
  2. Szerző: nincs feltüntetve
  3. Utoljára szerkesztettéknincs feltüntetve
  4. Az oldal megtalálása2010. 12. 11.
  5. URL: http://en.wikipedia.org/wiki/Amazon.com
  6. Megjelenési hely: http://en.wikipedia.org
  7. Kivonata: Az angol nyelvű wiki oldal az amazon.com-ot mutatja be
  8.  Annotáció: Olvashatunk az amazon.com létrehozójáról, kialakulásáról, forgalmáról, elérhetőségeiről, milyen termékei vannak, központjáról, és még egyéb hasznos információt tudhatunk meg az internetes áruházról.
  1. Cím:  -
  2. Szerző -:
  3. Utoljára szerkesztették: -
  4. Az oldal megtalálása2010. 12. 11.
  5. URL: http://www.amazon.com/
  6. Megjelenési hely: http://www.amazon.com/
  7. Kivonata: Az amazon.com hivatalos oldala.
  8.  Annotáció: Ezen az oldalon található a webes áruház készlete, itt lehet rendelni, utána járni az árufelhozatalnak.


  1. Cím:  Elektronikus kereskedelem
  2. Szerző: nincs feltüntetve
  3. Utoljára szerkesztették2010. 09. 27.
  4. Az oldal megtalálása2010. 12. 11.
  5. URL: http://www.logsped.hu/ekereskedelem.htm
  6. Megjelenési hely: http://www.logsped.hu
  7. Kivonata: Az elektronikus kereskedelem működése, bemutatása.
  8.  Annotáció: Az oldalon részletesen olvashatunk az elektronikus kereskedelem működéséről, felépítéséről. Ábrákkal illusztrálva segít jobban megérteni a folyamatokat. Lejjebb a lapon több további érdekes cikket találunk a témához kapcsolódó dolgokról, konkrét példákkal.



  1. Cím:  Long Tail (Hosszú farok) – mit jelent?
  2. Szerző: Gál Kristóf
  3. Utoljára szerkesztették2008. 06. 11.
  4. Az oldal megtalálása2010. 12. 11.
  5. URL: :  http://www.klikkmarketing.hu/blog/long-tail-hosszu-farok-mj
  6. Megjelenési hely: http://www.klikkmarketing.hu
  7. Kivonata: Ismételten a hosszú farok effektusról olvashatunk, annak kialakulásáról, hatásairól.
  8.  Annotáció: A cikk magával a kialakult fogalommal és a mögötte álló elmélettel foglalkozik. Ő is megemlíti a 2 legnépszerűbb példát, az amazon.com-ot és az iTunes-t, valamint a „kattintás alapú hirdetéseket”  és a blogokat is megemlíti.





  1. Cím:  A hosszú farok jelensége
  2. Szerző: Meskó Berci
  3. Utoljára szerkesztették2008. 04. 20.
  4. Az oldal megtalálása2010. 12. 11.
  5. URL: http://mediq.blog.hu/2008/04/20/a_hosszu_farok_jelensege
  6. Megjelenési hely: http://mediq.blog.hu
  7. Kivonata: Egy kicsit speciálisabb oldalról mutatja be a hosszú farok effektust.
  8.  Annotáció: A bejegyzésben a weben felbukkanó orvosi oldalakkal és a long tail kapcsolatáról olvashatunkAhogy a cikkben fogalmazott: „a hosszú farok jelensége a web 2.0 orvosi részében is megjelenik és az olcsóbb, hatékonyabb orvos-beteg találkozók felé mutat. „

xxxx

Chris Anderson alkotta meg a longtail kifejezést, mely a piacon történt változásokat (web megjelenése) szimbolizálta.
A kultúrát egy fej+farok görbével írja le, melyben a függőleges tengely mutatja a népszerűséget a forgalommal mérve, a vízszintes tengely pedig a termékeket jelenti népszerűség szerinti csökkenő sorrendben. A „fej részben” a legnépszerűbb előadók, szerzők, lapok, műsorok helyezkednek el. Ám a fej igen kicsi, a görbe meredek, szinte függőleges. Ezzel szemben a farok részbe az egyre csökkenő népszerűségű termékek kerülnek.

A gazdasági változások eredményezték azt, hogy manapság csak a slágertermékek a kelendők. Azonban  nem lehet mindenből sláger, és sokszor nem is lehet előre tudni, miből lesz sláger, mindig van egy kis farok rész is, amit a menedzserkezek igyekeznek „visszavágni”. Ennek eredménye a magasan tartott fej, rövid, lenyisszantott farok, illetve a slágerekre épülő tömegkultúra:
•néhány film, amit mindenki megnéz,
•néhány tévéműsor, amelyeket másnap minden hivatalban kitárgyalnak,
•néhány dal, amit mindenki kívülről fúj.

A mai világra is jellemző már a kultúra szabadsága és az elképesztő technikai fejlődés. Ez teszi lehetővé azt, hogy bárki alkosson: blogot, zenét, könyvet írjon, fotózzon, filmet készítsen stb. Természetesen, az ekkora mennyiségű termék között nem kevés szemét "crap" akad. Viszont azt is figyelembe kell venni, hogy így ezáltal a sokszínűség által minden réteg igénye kielégül, s bárki találhat kedvére való terméket, nincs megkötés, és a sláger szó is kezd ha nem is feledésbe merülni, de jóval csökkenni. Ezt kutatások is bizonyítják.

A szabadság eredményét a grafikonon is tudjuk ábrázolni: a farok benépesül, meghosszabbodik, megvastagszik. Az eddigi "slágeralapú" piacok fej utáni része sok kis réspiacra bomlik. Olyan dalokkal, könyvekkel, műsorokkal is érdemes foglalkozni, amelyeknek csak pár vevője van. Ez a meghosszabbodott, megvastagodott, számtalan kis önálló, „mini slágerlistával” büszkélkedő, sajátos ízlésű vevőket és eladókat tömörítő részpiacokból álló részleg a "long tail".

Az elektronikus kereskedelem is mindennapossá váltA cégek elérhetőségüket, termékeiket és szolgáltatásaikat, a cégre vonatkozó fontosabb információkat is meghirdetik a weben, a megrendeléseket azon keresztül fogadják, illetve az üzleti szolgáltatásaik közé beépült a webáruház létrehozása, a katalóguskészítés és a webmesterség is.

Matzák Melinda      

Források:

  1. Cím: On page keresőoptimalizálás - longtail effektus
  2. Szerző: nincs feltüntetve
  3. Utoljára szerkesztették: 2010. 03. 15.
  4. Az oldal megtalálása2010. 11. 08.
  5. URLhttp://e-marketing-hu.blog.hu/2010/03 /15/onpage_keresooptimalizalas_longtail
  6. Megjelenési helyhonlap: http://e-marketing-hu.blog.hu
  7. Kivonata:Az oldal bemutatja a keresőoptimalizálás két fő irányát, a longtail, ábrát, illetve a nem túl ismert, és az értelmezéshez szükséges szavakat. Szó esik az elméleten kívül a gyakorlati részére is a longtail-nek és a várható eredményeket is felsorolja.
  8. Annotáció: Ez a cikk átláthatóan bemutatja mind az elméleti mind a gyakorlati részét a témakörnek, ezt a tematikát követve építettük fel az előadásunkat is. Az ábrát és a szakkifejezéseket is felhasználtuk.

  1. Cím:Long Tail SEO
  2. Szerző: nincs feltüntetve
  3. Utoljára szerkesztették: 2010. 07.06
  4. Az oldal megtalálása2010. 11. 08.
  5. URL:http://hu.wikipedia.org/wiki/Long_Tail_SEO
  6. Megjelenési helyhonlap: http://hu.wikipedia.org/wiki/Kezd%C5%91lap
  7. KivonataA rövidke összefoglaló a több szóból álló kulcsszavakkal foglalkozik. Bemutatja előnyét, hátrányát. Leírja, hogy a legfontosabb kulcsszavak mennyire befolyásolják a látogatók számát a weblapokon, bemutat egy SEO eszközt, illetve szó esik a Google-ről is.
  8. Annotáció: A leírás a gyakorlati részhez volt szükséges, ugyan is ez a rövid összegzés segít rávilágítani, hogy milyen eszközökkel lehet, és érdemes a weboldal látogatottságát növelni.

  1. Cím: Századvég műhelytanulmányok- A blogok és a politikai marketing hálózati összefüggései
  2. Szerző: Kitta Gergely
  3. Utoljára szerkesztették: nincs feltüntetve
  4. Az oldal megtalálása2010. 11. 08.
  5. URLhttp://www.szazadveg.hu/files/letoltesek/10.pdf
  6. Megjelenési helyhonlap: http://www.szazadveg.hu/
  7. KivonataA szöveg a profi és amatőr termékeket hasonlítja össze, melyiknek van nagyobb ereje, melyik az értékesebb. Kiemeli a blogok népszerűségének növekedését, és az ezzel járó következményeket.
  8. Annotáció: Engem a lábjegyzetben szereplő szöveg érdekelt, Anderson megfigyelése az Amazon.com és a Netflix alapján mely szerint az internetes eladásoknak köszönhetően a nagy számú rétegkönyvek nagyobb sikert hoznak, mit a kis számú bestsellerek.

  1. Cím: Aktuális marketingtechnikák- napjaink kommunikációs forradalma idején
  2. Szerző: Művésznév feltüntetve
  3. Utoljára szerkesztették: 2009.01.04.
  4. Az oldal megtalálása2010. 11. 08.
  5. URLhttp://delta9.freeblog.hu/files/wom_aktualis%20marketingtechnikak.pdf
  6. Megjelenési helyhonlap: http://delta9.freeblog.hu/
  7. KivonataA long tail ábra magyarázatán kívül, a "sok kicsi sokra megy" elv követését írja le, illetve az egyén és a közvélemény viszonyát.
  8. Annotáció: Az internet megjelenése előtti viszonyról ír, amit belevettem az előadásba, a farok ábrájának megváltozása volt a cikkből kiemelendő rész.

  1. Cím: A slágerek rabságában a film-és zeneipar
  2. Szerző: Nincs feltüntetve
  3. Utoljára szerkesztették: 2008. 07. 17.
  4. Az oldal megtalálása2010. 11. 08.
  5. URLhttp://www.sg.hu/cikkek/61482/a_slagerek_rabsagaban_a_film_es_a_zeneipar
  6. Megjelenési helyhonlap: http://www.sg.hu
  7. KivonataA cikkben szó esik Anderson kedvenc példájáról a film és zeneiparról van szó. Rávilágít az internet fejlődésével járó változásokra, a digitalizációra. A slágerek folyamatos és kitartó népszerűségéről, a "birka-effektről" és az ezekből származó eredményekről is olvashatunk.
  8. Annotáció: A cikket a kutatási eredmények bemutatására használtam fel, illetve, példának az emberek viselkedésére a tömegcikkekkel szemben.

  1. Cím: Mi az a "long tail"?
  2. Szerző: Nincs feltüntetve
  3. Utoljára szerkesztették: 2006. 08. 03.
  4. Az oldal megtalálása2010. 11. 08.
  5. URLhttp://www.sg.hu/cikkek/46336/mi_az_a_long_tail
  6. Megjelenési helyhonlap: http://www.sg.hu
  7. KivonataEgy igen részletes, Anderson kezdeti írásaitól a az ábra magyarázatán át, a gazdasági helyzet belevonásával történő leírás, mely középpontba a farok megvastagodásának kérdést állítja és elemzi. A technikai fejlődés és a kultúra szabadsága az, ami a folyamatot elindítja, és ami után már nem a sláger lesz a kulcsszó, hanem a sok részpiac, amelyek kielégítik az összes ember igényét.
  8. Annotáció: A cikk ismételten más szögből közelíti meg a problémát, és felvázol egy jövőképet, amit Anderson állít, ezt használtam fel leginkább, de a technikai fejlődéshez kapcsolódó rész is az előadásba került.

  1. Cím: Pár benyomás 2008-ról és 2009-ről.
  2. Szerző: Nincs feltüntetve
  3. Utoljára szerkesztették: 2008. 12. 30.
  4. Az oldal megtalálása2010. 11. 08.
  5. URLhttp://webisztan.blog.hu/2008/12/30/par_benyomas_2008_rol_es_2009_rol
  6. Megjelenési helyhonlap: http://webisztan.blog.hu/
  7. KivonataA cikk igen nagy témakört ölel fel, de ami ide tartozik, az a long tail e-kereskedelmi terjeszkedése a zenei piacon.
  8. Annotáció: A cikkből a long tail zenei piacon való sikertelenségét emeltem ki.

  1. Cím: Mi az amit tudni kell a long tail piac értékesítőinek1-2?
  2. Szerző: Nincs feltüntetve
  3. Utoljára szerkesztették: 2008. 05. 11.
  4. Az oldal megtalálása2010. 12. 11.
  5. URLhttp://longtail.blog.hu/2008/05/11/mi_az_amit_tudni_kell_a_long_tail_piac_ertekesitoinek
  6. Megjelenési helyhonlap: http://www.longtail.blog.hu
  7. KivonataA termék értékesítéséhez szükséges szabályokat sorolja fel és magyarázza meg, ezen kívül a hitelességet, és az ígéretekhez hű viselkedést ajánlja.
  8. Annotáció: A long tail terjedéséhez annak népszerűsége / sikeressége is szükséges, ezek a tippek a legáltalánosabb mégis a legfontosabb eszközt adják az értékesítő kezébe, hogy sikerrel tudjon eljárni.

  1. Cím: "Long tail" vagy "short tail" kulcsszavak?
  2. Szerző: Nincs feltüntetve
  3. Utoljára szerkesztették: 2010. 03. 04.
  4. Az oldal megtalálása2010. 12. 11.
  5. URLhttp://www.isotanusitas.hu/long-short-tail-kulcsszavak.html
  6. Megjelenési helyhonlap: http://www.isotanusitas.hu/
  7. KivonataA cikk a rövid és hosszú kulcsszavak elméleti és gyakorlati összehasonlítását tartalmazza, illetve bemutatja előnyeit hátrányit.
  8. Annotáció: Ez a cikk remek anyag a keresésoptimalizálásnál a rövid és hosszú kulcsszavas keresés bemutatására. A példákat a valós életből meríti, és részletes magyarázatot társít hozzá.


  1. Cím: Hat módszer a "Long tail" hasznosítására a marketingben.
  2. Szerző: D. Bikfalvi Móni
  3. Utoljára szerkesztették: nincs feltüntetve pontosan
  4. Az oldal megtalálása2010. 12. 11.
  5. URLhttp://www.ov24.hu/wpblog/long-tail-a-marketingben
  6. Megjelenési helyhonlap: http://www.ov24.hu/kezdolap.htm
  7. Annotáció:Ismételten egy gyakorlati példa, amely nagyon hitelessé teszi az elméletben leírtakat, az életszerű, napi életből kivett mintákkal.
  8. KivonataA cikk a long tail lehetőségeinek kihasználásáról szól az online marketingben. 6 megoldást nyújt (lásd lent), melyeket a gyakorlatban is elvégzett kísérletekkel és grafikonokkal ábrázol.
  • 1. Optimalizálja a weblapját kulcsszavak tömegére!
  • 2. Készítsen rengeteg tartalmat!
  • 3. Növelje a követői és rajongói számát!
  • 4. Fektessen be egy linképítő stratégiába!
  • 5. Ossza meg a tartalmát minél több helyen!
  • 6. Maximalizálja a weboldala „lábnyomát”!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése